Το Θωρηκτό "Αβέρωφ" στην Πόλη, π.1921
Ο Αιμίλιος Προσαλέντης, ο οποίος κατέχει μια σημαντική θέση κοντά στους Έλληνες θαλασσογράφους Βολανάκη, Αλταμούρα και Χατζή, έχει δώσει μια σειρά από θαυμάσιες απεικονίσεις θαλασσών, που δείχνουν όχι μόνο την εξαίρετη παιδεία του κοντά στο ζωγράφο πατέρα του Σπυρίδωνα Προσαλέντη, αλλά και τη γόνιμη αφομοίωση της υπαιθριστικής ζωγραφικής που γνώρισε στο Παρίσι κατά τη διάρκεια των εκεί σπουδών του. Αξιωματικός, μηχανικός του Πολεμικού Ναυτικού, περνώντας μερόνυχτα πάνω στα πλοία, είχε την ευκαιρία να μελετήσει τη θάλασσα σε διάφορες φάσεις, σε διαφορετικές ώρες της ημέρας και να αποτυπώσει στα έργα του απόψεις από τα λιμάνια και τις θάλασσες που επισκέφθηκε, καθώς και σκηνές από την ιστορία του Ναυτικού. Κατά την παραμονή του στην Κωνσταντινούπολη, όταν το 1921 ελλιμενίστηκε εκεί το θωρηκτό «Αβέρωφ» όπου παρέμεινε ως τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο Προσαλέντης φιλοτέχνησε μια σειρά έργων με θέμα απόψεις της Πόλης με την Αγία Σοφία, στις οποίες ενδιαφέρεται κυρίως για την απόδοσή της, όπως αυτή αλλάζει κάθε φορά κάτω από την επίδραση του φωτός.
Στο έργο Το Θωρηκτό «Αβέρωφ» στην Πόλη είναι η κίνηση του νερού στη ρυτιδιασμένη από τον ελαφρό άνεμο θάλασσα που ενδιαφέρει τον καλλιτέχνη, την οποία αποδίδει με μικρές επάλληλες πινελιές που αλλάζουν όψη καθώς πέφτει το φως του ήλιου επάνω τους.
Το θωρηκτό Αβέρωφ με τα τρία φουγάρα του στο Μαρμαρά, με την Αγία Σοφία στο βάθος, αποτελεί την ιστορική απεικόνιση ενός γεγονότος, μέσα από την οποία διαφαίνεται η ικανότητα του Προσαλέντη να μεταβιβάζει μια πληροφορία με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Σπάνια στη ζωγραφική του θα βρούμε άλλα ερεθίσματα εκτός από πολιτικά και ιστορικά συμβάντα, τα οποία προσπάθησε να αποδώσει με έναν γλυκό και χωρίς ιδιαίτερο δυναμισμό, ζωγραφικό χαρακτήρα.