Γοργόνα, π.1972
Σε μια ζωγραφική καθαρά ανθρωποκεντρική, ανιχνεύεται η προσωπική πορεία του Nίκου Nικολάου, στηριγμένη στη βαθιά γνώση, μελέτη και αφομοίωση, όχι μόνο αρχών και κανόνων της αρχαίας ελληνικής, ρωμαϊκής, αιγυπτιακής τέχνης, αλλά και στοιχείων από τη λαϊκή παράδοση, που έντονα έζησε, τόσο στη γενέτειρά του Ύδρα, όσο και στο κατάστημα της μητέρας του με τα παλαιά αντικείμενα. H ανθρώπινη μορφή, ανδρική ή γυναικεία, προβάλλει επιβλητική, με αδρά και καθαρά περιγράμματα: στην αρχή, σε ενιαίες χρωματικές επιφάνειες χωρίς φωτοσκιάσεις, που αποκτούν ευαισθησίες και τονικότητες μόνο από το διάχυτο φως της φύσης∙ αργότερα, με ελαφρό ή περισσότερο έντονο σκιοφωτισμό, πάντοτε όμως μνημειακή, με έντονη πλαστικότητα και ιερατική μεγαλοπρέπεια. H αρχέγονη σχέση άνδρα - γυναίκας αποδίδεται με περιορισμένη κλίμακα γήινων χρωμάτων που υποβάλλουν μια ήρεμη ατμόσφαιρα εσωτερικής επικοινωνίας. Ωστόσο, τα τελευταία 20 χρόνια η εμμονή του στην επεικόνιση μόνο της γυναικείας μορφής, με τη μνημειακή στατικότητα και την τελετουργική χειρονομία, ανάγει στη Mητέρα-Θεά, σύμβολο της γονιμότητας και δημιουργίας. Kαι ακριβώς αυτό τονίζεται ιδιαίτερα στη μεγάλη σειρά από πέτρες, όπου αξιοποιεί το φυσικό σχηματισμό που η θάλασσα ή ο αέρας χάρισαν στην ύλη και με ελάχιστες γραμμικές επεμβάσεις της, δίνει σάρκα, ζωή, πνεύμα.
Η Γοργόνα, παρόλο που δεν φέρει χρονολογία, μπορούμε με βεβαιότητα σχεδόν να πούμε ότι φιλοτεχνήθηκε περίπου το 1972, αφού φέρει κοινά χαρακτηριστικά με έργα που έκανε αυτή την εποχή, ιδιαίτερα σε νωπογραφία. Βασικό γνώρισμα των έργων αυτών είναι η ανάλαφρη απεικόνιση με ελαφρό σκιοφωτισμό στο σώμα ή το πρόσωπο. Τα μαλλιά διαγράφονται με γρήγορες ελεύθερες πινελιές, ενώ το αραιό χρώμα χαρίζει διαφάνεια και ρευστότητα στη σύνθεση. Είτε η ζωγραφική του εντάσσεται στη συνήθη θεματογραφία του, είτε απεικονίζει τοπία από την αγαπημένη του Ύδρα ή γοργόνες, καράβια, λαγήνια, παντού κυριαρχεί η ίδια αφαιρετική αντίληψη, τόσο στη χρήση της γραμμής στο σχέδιο, όσο και στη λιτή χωρίς τονικές διαβαθμίσεις τοποθέτηση του χρώματος.