Παραλιακό τοπίο, π. 1940-1945
Μετά τη μαθητεία του στο Σχολείο των Τεχνών της Αθήνας, ο Νικόλαος Οθωναίος συνέχισε το 1906 τις σπουδές του στο Μόναχο και ακολούθησε για την απεικόνιση του τοπίου τις νέες εξπρεσιονιστικές τάσεις που είχαν εμφανιστεί εκεί. Έντονα χρώματα, τοποθετημένα σε συγκροτημένες επιφάνειες με παχύρρευστες γεμάτες υλικότητα πινελιές και αφαιρετικές σχηματοποιήσεις χαρακτηρίζουν τα έργα του. Συμμετέχοντας έντονα στην ανανέωση της εικαστικής έκφρασης στην Ελλάδα, υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Ομάδας «Τέχνη».
Το Παραλιακό τοπίο πρέπει να φιλοτεχνήθηκε στη Σκόπελο, όπου ο ζωγράφος έζησε αποτραβηγμένος τα τελευταία χρόνια της ζωής του. To τοπίο απεικονίζεται με ελεύθερο σχέδιο και χρώματα που τονίζονται από τις ανακλάσεις του πρωινού ήλιου. Εξαίρετες εστίες σύνθεσης –ψηλά και χαμηλά δέντρα, καμπαναριό, χαμόσπιτο, θάλασσα, σύννεφα– γεννούν μια ευχάριστη εντύπωση, προσφέροντας ταυτόχρονα μια εντυπωσιακή δυναμική αντίθεσης χρωμάτων.
Με όλη τη μελέτη του γύρω από την τοπιογραφία, ο Οθωναίος μας έχει αφήσει ένα σημαντικό ζωγραφικό έργο που ακόμη δεν έχει βρει την ολοκληρωμένη μελέτη του. Η απλότητα των χρωμάτων και ο διαφορετικός φωτισμός συντείνουν στην ατομικότητα της εικόνας του, χωρίς βράχους και υψώματα νησιώτικου τοπίου.