Τίτλος έργου

Το Παλάτι των Παπών στην Αβινιόν, 1914

Το Παλάτι των Παπών στην Αβινιόν, 1914
Το Παλάτι των Παπών στην Αβινιόν, 1914
Καλλιτέχνης
Γαλάνης Δημήτριος
(Αθήνα 1879- Παρίσι 1966)
Μοιραστείτε τη σελίδα
Υλικό
Ξυλογραφία σε όρθιο ξύλο (πολύγραμμο)
Διαστάσεις
33,8X32
Προέλευση
Δωρεά Δημητρίου Δημοσθ. Τσάμη
Περιγραφή
Το Παλάτι των Παπών στην Αβινιόν είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα του Δημήρη Γαλάνη, οπωσδήποτε το κορυφαίο χαρακτικό της πρώιμης, κυβιστικής περιόδου του και με βεβαιότητα ένα από τα έργα-σύμβολα της νεοελληνικής χαρακτικής, που επηρέασε όσο κανένα άλλο τους Έλληνες χαράκτες. Φιλοτεχνήθηκε τον Αύγουστο του 1914, όταν ο Γαλάνης βρισκόταν στην πόλη της Αβινιόν ως εθελοντής στο γαλλικό στρατό και σχεδίασε επί τόπου το επιβλητικό αυτό ανάκτορο με τις ομάδες των στρατιωτών της Λεγεώνας των Ξένων στο προαύλιό του. Σχετικά με τα αντίτυπα του έργου αυτού υπάρχουν διαφωνίες, αφού από αυτά που υπάρχουν σε διάφορες συλλογές, αποδεικνύεται ότι η ξυλογραφία τυπώθηκε δύο φορές, σε 20 (Συλλογή Bibliothèque Nationale, Παρίσι, αρ. αντιτύπου: 18/20) και 25 αντίτυπα αντίστοιχα (Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης, αρ. αντιτύπου: 24/25). Υπάρχει η άποψη ότι το έργο τυπώθηκε ξανά το 1928 στην Αθήνα, με αφορμή την επίσκεψη του Γαλάνη. Ανεξάρτητα από αυτό, στο έργο συνδυάζονται στοιχεία όπως οι αντιθέσεις των φωτεινών και των σκοτεινών επιφανειών, η τολμηρή χρήση της διαγωνίου, ο διαφορετικός χειρισμός των στοιχείων του πρώτου και του δεύτερου επιπέδου. Και συγκεκριμένα: αντίθετα από τα συνηθισμένα, το πρώτο επίπεδο σκιάζεται έντονα, ενώ η ιδιαίτερα φωτισμένη όψη του ανακτόρου στο δεύτερο επίπεδο, κυριαρχεί στην εικόνα. Οι διαφορετικές φωτεινότητες ορίζονται από την έντονη διαγώνιο και το φως αντίθετα από τα συνηθισμένα, τονίζει τους σχηματοποιημένους όγκους των στρατιωτών στα δεξιά, ενώ ισοπεδώνει την ομάδα στο βάθος αριστερά. Ο χώρος ορίζεται μέσα από μια λογική που περιέχει πολλά κυβιστικά στοιχεία και αναδεικνύεται μέσα από τις λύσεις που προσφέρει η ιδιαίτερη χάραξη του ξύλου.