Τίτλος έργου
Είκοσι προσευχές για το Μέτσοβο, 2019
Καλλιτέχνης
Σπηλιόπουλος Μάριος
(Πολύγυρος Χαλκιδικής 1957)
Βιογραφικό
Σπηλιόπουλος Μάριος
(Πολύγυρος Χαλκιδικής 1957)
Ο Μάριος Σπηλιόπουλος (Πολύγυρος Χαλκιδικής, γ.1957) σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, όπου και διδάσκει από το 1991. Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε τρεις Πολιτιστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης (Γλασκώβη 1990, Μαδρίτη 1992, Κοπεγχάγη 1996) και το 1989 στη 2η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης. Το 1994 βραβεύτηκε με το Grand Prix d’ Alexandrie στην 18η Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας. Έχει παρουσιάσει έργα του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα, την Τουρικία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, την Πολωνία, την Αγγλία, τη Γερμανία, το Ισραήλ, τη Δανία και τις ΗΠΑ.
Υλικό
Ακρυλικό σε καμβά με κάσια
Διαστάσεις
70X50
Προέλευση
Δωρεά του καλλιτέχνη
Περιγραφή
Ο Σπηλιόπουλος δημιουργεί ένα ζωγραφικό έργο, που εκτελεί με ακρυλικό σε καμβά με χρυσόσκονη, ασημόσκονη και κάσια. Σε ένα όρθιο παραλληλόγραμμο ζωγραφίζει 20 στήλες σαν μπουκάλια, σαν έργα της Πινακοθήκης Αβέρωφ, που είναι Προσευχές. Πρόκειται για ένα τάμα επετειακό για το Μέτσοβο. Είκοσι προσευχές για το Μέτσοβο. Οι στήλες σε συμμετρική διάταξη τοποθετούνται οριζοντίως πέντε στη σειρά σε τέσσερις κάθετες σειρές. Ένας μικρός σταυρός βρίσκεται στο κέντρο κάθε στήλης, ενώ από κάτω φέρουν και αρίθμηση από το 1 μέχρι το 20. Τις 20 Προσευχές τις περικλείει σε δύο ζωγραφικά περιγράμματα σαν κορνίζες, μπλε το εξωτερικό και καφέ το εσωτερικό. Η όλη σύνθεση, τα τάματα, οι προσευχές, η σχηματοποίηση, οι σταυροί, η γραφή, παραπέμπουν σε θρησκευτικές εικόνες, ενώ ο καλλιτέχνης εκφράζεται με επιλογή συμβόλων εστιάζοντας στην κυρίαρχη ιδέα. Οι εννοιολογικές αναπτύξεις του καλλιτέχνη προβάλλουν τη σχέση παράδοσης και σύγχρονου ως υπόστρωμα της τέχνης του, με σεβασμό στον ρόλο της παράδοσης. Σε αυτό συντελούν πολλά από τα επιλεγμένα στοιχεία σε εικονογραφικό επίπεδο, όπως και σε επίπεδο τεχνικής. Η τεχνική κλείνει το μάτι στην παράδοση, με τη χρήση ακρυλικού σε συνδυασμό με την κάσια της αγιογραφίας, τις πατίνες και διάφορες παραδοσιακές τεχνικές, όπου η γνώση και η δεινότητα συνδυασμού και εφαρμογής τεχνικών, συνδυάζεται από τον καλλιτέχνη με στοιχεία σύγχρονων επιλογών. Ένα ιδιαίτερο στοιχείο της τέχνης του που υπάρχει πάντα ως υπόστρωμα στα έργα του είναι η επιλεκτική χρήση, ο συνδυασμός ή η αναφορά σε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στοιχεία τέχνης και πολιτισμών παλαιότερων εποχών. Το έργο δημιουργήθηκε ειδικά για την έκθεση "Τόποι δημιουργίας, αφιέρωμα στο Μέτσοβο", που πραγματοποίησε η Πινακοθήκη Αβέρωφ το 2019.