Προσωπογραφία Γεωργίου Αβέρωφ, 1896
Ο Κωνσταντίνος Παρθένης αντιπροσωπεύει την ηρωική φάση του ελληνικού Μοντερνισμού, που κατάφερε να πραγματοποιήσει στην αρχή του 20ού αιώνα τη ρήξη με το καλλιτεχνικό κατεστημένο του Μονάχου. Η κοσμοπολίτικη παιδεία του Αλεξανδρινού ζωγράφου (Ιταλία, Βιέννη, Παρίσι) εξηγεί τον ιδιότυπο εκλεκτικισμό του. Τις ποικίλες επιδράσεις που δέχτηκε κατάφερε, ωστόσο, να τις υποτάξει στο δικό του μοναδικό ύφος, που το χαρακτηρίζει ο ιδεαλισμός, η μουσική αίσθηση, ο ρυθμός, η πνευματική μεταστοιχείωση της ζωγραφικής ύλης. Στα έργα που φιλοτεχνεί στη Βιέννη και την Ελλάδα κατά την πρώτη διαμονή του (1903 - 1907) αναγνωρίζουμε την ισχυρή έλξη που άσκησε πάνω του η Sezession,η βιεννέζικη εκδοχή του Συμβολισμού και της Αρ Νουβώ, και ιδιαίτερα ο Γκούσταβ Κλίμτ: η ανάπτυξη της σύνθεσης στην επιφάνεια, ο υψηλός ορίζοντας χωρίς ουρανό, η διακοσμητική σχηματοποίηση, η στιγμογραφία (pointillisme), τα ψυχρά χρώματα κυριαρχούν σε αυτά τα έργα. Μετά την επαφή του με την παρισινή πρωτοπορία (1909 - 1911) και την επιστροφή του στην Ελλάδα, ο Παρθένης ερμηνεύει το ελληνικό φως με ζωηρότερα χρώματα, επηρεασμένος από τους μεταïμπρεσιονιστές ζωγράφους και τους φωβ. Οι Γάλλοι συμβολιστές, όπως ο Πυβί ντε Σαβάν, από τους παλαιότερους, και οι ναμπί, κυρίως δε ο Μωρίς Ντενί, από τους νεότερους, φαίνεται πως σφράγισαν το έργο του όχι μόνο στη μορφολογία, αλλά και στις θεματικές του επιλογές με τα θρησκευτικά έργα και τις ιδεαλιστικές αλληγορίες, που κυριαρχούν στη δημιουργία του ζωγράφου κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου.
Στους δασκάλους του Παρθένη προστίθενται τώρα οι βυζαντινοί αγιογράφοι και ο Θεοτοκόπουλος μέσα στον ιδεολογικό ορίζοντα της Γενιάς του ’30. Στα έργα αυτής της περιόδου ανιχνεύουμε και την επίδραση του Κυβισμού. Τα ώριμα έργα του Παρθένη μας προτείνουν μια ιδεατή Ελλάδα του μύθου και της Ιστορίας όπου συμβιώνουν αρμονικά οι ολύμπιοι θεοί, οι βυζαντινοί άγιοι και οι ήρωες της Επανάστασης.
Η Προσωπογραφία του Γεωργίου Αβέρωφ είναι σπουδαστικό έργο του Παρθένη, το οποίο φιλοτέχνησε λίγο πριν αναχωρήσει από την Αλεξάνδρεια για τη Βιέννη. Σε ηλικία μόλις 18 ετών, ο καλλιτέχνης έχει αποκτήσει στέρεη παιδεία και γνώση πάνω στην τεχνική της ζωγραφικής, γνώση που πιθανότατα κατέκτησε κοντά στο δάσκαλό του Annibale Scognamiglio. Απ’ αυτόν, ίσως, προτάθηκε στον Παρθένη να φιλοτεχνήσει την προσωπογραφία του εθνικού ευεργέτη Γεώργιου Αβέρωφ, αφού ο Scognamiglio ήταν γνωστός ζωγράφος της ελληνικής ομογένειας της Αλεξάνδρειας. Δεν αποκλείεται να μην ήταν παραγγελία του μεγάλου ευεργέτη, εφόσον γνωρίζουμε ότι η οικογένεια Παρθένη δεν είχε ιδιαίτερους δεσμούς με τους Έλληνες της Αλεξάνδρειας, αλλά απλή άσκηση του μαθητή από φωτογραφία. Η φωτογραφία αυτή του Γεωργίου Αβέρωφ ήταν ευρέως διαδεδομένη, δημοσιευμένη σε περιοδικά της εποχής και αυτήν αναπαράγουν και άλλοι ζωγράφοι σε πορτρέτα του, όπως ο Παύλος Προσαλέντης που φιλοτέχνησε τη μεγάλη προσωπογραφία της Πινακοθήκης Αβέρωφ.