Προσωπογραφία καπετάνισσας
Γόνος της καλλιτεχνικής οικογένειας των Προσαλέντηδων, σπούδασε, όπως και οι άλλοι καλλιτέχνες της οικογένειας, αρχικά στη σχολή ζωγραφικής που είχε ιδρύσει ο πατέρας του γλύπτης Παύλος Προσαλέντης στην Κέρκυρα, για να συνεχίσει στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βενετίας, όπου παρέμεινε έως το 1865, γι' αυτό και υπέγραφε τα έργα του στα ιταλικά, με ελαφρά παραλλαγή (Brosalenti). Εντάσσεται στους καλλιτέχνες που επιχείρησαν να φέρουν την ευρωπαϊκή σκέψη στην Ελλάδα και να εισαγάγουν το Διαφωτισμό μέσω της τέχνης. Ασχολήθηκε κυρίως με την προσωπογραφία και δευτερευόντως με ηθογραφικά θέματα. Κινήθηκε στο ρεαλιστικό ύφος της εποχής και τα πορτρέτα του χαρακτηρίζονται από το μειλίχιο ύφος των εικονιζομένων καθώς και την προσπάθεια του καλλιτέχνη να αποδώσει τα ψυχικά και τα πνευματικά προτερήματα και ελαττώματά τους. Ο Σπύρος Προσαλέντης είναι πατέρας δύο άξιων ζωγράφων του Αιμίλιου (1859-1926) και του Παύλου του νεότερου (1857-1894).
Στην Προσωπογραφία της Καπετάνισσας ο Σπυρίδων Προσαλέντης προσπάθησε να προσεγγίσει και να αποδώσει τον εσωτερικό κόσμο της γυναίκας. Με ρεαλιστικά στοιχεία, έντονη φωτοσκίαση και κάποια σκληρότητα στο σχέδιο αποδίδει το αγέρωχο πρόσωπό της και την υπερήφανη ματιά της. Το έργο κινείται στο ρεαλιστικό πνεύμα της εποχής και πιθανότατα συνιστά παραγγελία που δόθηκε από τους απογόνους της γυναίκας προκειμένου να δοθεί έμφαση στις αρετές και τη γενναιότητα της καπετάνισσας οι οποίες αποδίδονται από τον καλλιτέχνη με άμεσο και γλαφυρό τρόπο.