Νηοπομπή, π. 1920
Ο Αιμίλιος Προσαλέντης, ο οποίος κατέχει μια σημαντική θέση κοντά στους Έλληνες θαλασσογράφους Βολανάκη, Αλταμούρα και Χατζή, έχει δώσει μια σειρά από θαυμάσιες απεικονίσεις θαλασσών, που δείχνουν όχι μόνο την εξαίρετη παιδεία του κοντά στο ζωγράφο πατέρα του Σπυρίδωνα Προσαλέντη, αλλά και τη γόνιμη αφομοίωση της υπαιθριστικής ζωγραφικής που γνώρισε στο Παρίσι κατά τη διάρκεια των εκεί σπουδών του. Αξιωματικός, μηχανικός του Πολεμικού Ναυτικού, περνώντας μερόνυχτα πάνω στα πλοία, είχε την ευκαιρία να μελετήσει τη θάλασσα σε διάφορες φάσεις, σε διαφορετικές ώρες της ημέρας και να αποτυπώσει στα έργα του απόψεις από τα λιμάνια και τις θάλασσες που επισκέφθηκε, καθώς και σκηνές από την ιστορία του Ναυτικού. Κατά την παραμονή του στην Κωνσταντινούπολη, όταν το 1921 ελλιμενίστηκε εκεί το θωρηκτό «Αβέρωφ» όπου παρέμεινε ως τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο Προσαλέντης φιλοτέχνησε μια σειρά έργων με θέμα απόψεις της Πόλης με την Αγία Σοφία, στις οποίες ενδιαφέρεται κυρίως για την απόδοσή της, όπως αυτή αλλάζει κάθε φορά κάτω από την επίδραση του φωτός.
Η υδατογραφία Νηοπομπή απεικονίζει με απαλά και αδύνατα χρώματα τη σειρά των πλοίων που πλέουν μέσα σε νερά που αναταράσσονται από εχθρικές βολές. Τα πλοία αποδίδονται χωρίς λεπτομέρειες να πλέουν ανάμεσα σε ένα κιτρινωπό ουρανό, που συγχέεται με τον καπνό των φουγάρων, και μια γκρίζα-μπλε θάλασσα.