Προετοιμασία της γιορτής ή Νεκρή φύση με γυναίκα, πριν το 1878


Αν σε κάποια έργα, ο Πανταζής, ενσωματώνει απεικονίσεις παιδιών με έντονο ηθογραφικό χαρακτήρα, στις Προετοιμασίες της γιορτής απομακρύνεται από κάθε ανεκδοτολογική διάθεση κατά την παρουσίαση της γυναικείας μορφής, την οποία τοποθετεί απλά στην άκρη του τραπεζιού, σοβαρή και μεγαλοπρεπή να ασκεί την οικιακή εργασία της. Σε αντίθεση με τον πολύπλοκο συνδυασμό των αγαθών που συσσωρεύει στο τραπέζι –κυνήγι, αστακός, λαχανικά, χοιρομέρι–, ο καλλιτέχνης προτιμά να δώσει στη γυναίκα μια ήρεμη ανεπιτήδευτη στάση, εξαίροντας έτσι τη μεγαλοπρέπεια της καθημερινής δραστηριότητας, που τονίζει με τις μονοχρωματικές επιφάνειες με τις οποίες αποδίδει το γεροδεμένο κορμί της.
Ο Πανταζής ακολουθεί τα διδάγματα των παλαιών Φλαμανδών ζωγράφων. Τόσο η ρυθμική διάταξη και η αρχιτεκτονική σύνθεση των διαφόρων αντικειμένων, όσο και το πλήθος τους - καλάθι, πορσελάνη, φρούτα, κυνήγι, οστρακοειδή, λουλούδια - δίνουν την εικόνα μιας πλούσιας έκφρασης, μιας ευχάριστης αφθονίας.