Προετοιμασία της γιορτής ή Νεκρή φύση με γυναίκα, πριν το 1878
Ο Περικλής Πανταζής, φημισμένος καλλιτέχνης στο Βέλγιο –τη χώρα που αναγνώρισε ως δεύτερη πατρίδα του– και ενθουσιώδες μέλος των εκεί πρωτοποριακών ομάδων που έδρασαν στο πλαίσιο ενός αυτόχθονου ιμπρεσιονιστικού κινήματος και μιας ρεαλιστικής, μέσα στην κοινωνική πραγματικότητα, αντίληψης, αναδείχθηκε σε σημαντική φυσιογνωμία της ζωγραφικής του 19ου αιώνα, τόσο στο Βέλγιο όσο και στην Ελλάδα. Ύστερα από σύντομη διαμονή στο Παρίσι το 1872, όπου γνώρισε το έργο του Courbet, και την επαφή του με καλλιτέχνες της Σχολής της Barbizon, που είχαν ενστερνιστεί τη ζωγραφική στο ύπαιθρο, σε άμεση επαφή με τη φύση, πέτυχε να συμπυκνώσει στο έργο του τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις της εποχής του, οι οποίες περνώντας μέσα από τον ιμπρεσιονισμό, οδήγησαν στην εμφάνιση του μοντερνισμού. Μια σειρά έργων που φιλοτέχνησε ο Πανταζής στα περίχωρα των Βρυξελλών στις όχθες των ποταμών Lesse, Meuse και Escaut ή στις γύρω από τις Βρυξέλλες περιοχές, δείχνουν πώς αντιλαμβάνεται ο καλλιτέχνης την απεικόνιση του τοπίου σε μια “επί τόπου” απόδοση ενός συνεχούς “γίγνεσθαι” στη φύση, η οποία εκδηλώνεται μέσα από την αλήθεια των χρωμάτων, την ποικιλία του φωτός, την υποταγή στη διαρκή κίνηση και ρευστότητα.
Αν σε κάποια έργα, ο Πανταζής, ενσωματώνει απεικονίσεις παιδιών με έντονο ηθογραφικό χαρακτήρα, στις Προετοιμασίες της γιορτής απομακρύνεται από κάθε ανεκδοτολογική διάθεση κατά την παρουσίαση της γυναικείας μορφής, την οποία τοποθετεί απλά στην άκρη του τραπεζιού, σοβαρή και μεγαλοπρεπή να ασκεί την οικιακή εργασία της. Σε αντίθεση με τον πολύπλοκο συνδυασμό των αγαθών που συσσωρεύει στο τραπέζι –κυνήγι, αστακός, λαχανικά, χοιρομέρι–, ο καλλιτέχνης προτιμά να δώσει στη γυναίκα μια ήρεμη ανεπιτήδευτη στάση, εξαίροντας έτσι τη μεγαλοπρέπεια της καθημερινής δραστηριότητας, που τονίζει με τις μονοχρωματικές επιφάνειες με τις οποίες αποδίδει το γεροδεμένο κορμί της.
Ο Πανταζής ακολουθεί τα διδάγματα των παλαιών Φλαμανδών ζωγράφων. Τόσο η ρυθμική διάταξη και η αρχιτεκτονική σύνθεση των διαφόρων αντικειμένων, όσο και το πλήθος τους - καλάθι, πορσελάνη, φρούτα, κυνήγι, οστρακοειδή, λουλούδια - δίνουν την εικόνα μιας πλούσιας έκφρασης, μιας ευχάριστης αφθονίας.