Στην ακροθαλασσιά
Ο Περικλής Πανταζής, φημισμένος καλλιτέχνης στο Βέλγιο –τη χώρα που αναγνώρισε ως δεύτερη πατρίδα του– και ενθουσιώδες μέλος των εκεί πρωτοποριακών ομάδων που έδρασαν στο πλαίσιο ενός αυτόχθονου ιμπρεσιονιστικού κινήματος και μιας ρεαλιστικής, μέσα στην κοινωνική πραγματικότητα, αντίληψης, αναδείχθηκε σε σημαντική φυσιογνωμία της ζωγραφικής του 19ου αιώνα, τόσο στο Βέλγιο όσο και στην Ελλάδα. Ύστερα από σύντομη διαμονή στο Παρίσι το 1872, όπου γνώρισε το έργο του Courbet, και την επαφή του με καλλιτέχνες της Σχολής της Barbizon, που είχαν ενστερνιστεί τη ζωγραφική στο ύπαιθρο, σε άμεση επαφή με τη φύση, πέτυχε να συμπυκνώσει στο έργο του τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις της εποχής του, οι οποίες περνώντας μέσα από τον ιμπρεσιονισμό, οδήγησαν στην εμφάνιση του μοντερνισμού. Μια σειρά έργων που φιλοτέχνησε ο Πανταζής στα περίχωρα των Βρυξελλών στις όχθες των ποταμών Lesse, Meuse και Escaut ή στις γύρω από τις Βρυξέλλες περιοχές, δείχνουν πώς αντιλαμβάνεται ο καλλιτέχνης την απεικόνιση του τοπίου σε μια “επί τόπου” απόδοση ενός συνεχούς “γίγνεσθαι” στη φύση, η οποία εκδηλώνεται μέσα από την αλήθεια των χρωμάτων, την ποικιλία του φωτός, την υποταγή στη διαρκή κίνηση και ρευστότητα.
Προικισμένος με φαντασία και έτοιμος να δεχθεί παλαιές και καινούριες επιδράσεις στο έργο του, ο Πανταζής ακολουθεί Στην ακροθαλασσιά τα διδάγματα των Φλαμανδών θαλασσογράφων. Στην απεικόνιση της σκηνής που διαδραματίζεται σε κάποια παραλία του Βελγίου, χρησιμοποιεί τη συνθετική αντίληψη των ζωγράφων αυτών, μοιράζοντας τον πίνακα σε ζώνες. Ο ουρανός καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της σύνθεσης, δίνοντας έτσι ευκαιρία για μελέτη της κίνησης των σύννεφων, ενώ οι μορφές ανάλαφρες μόλις διακρίνονται στο χώρο. Το έργο παρουσιάζει μια σκηνή σε ένα παραθαλάσσιο προάστιο των Βρυξελλών.